Jag sitter på bussen och läser Ett litet liv av Yanagihara. På sidan jag läser står det om ett sjukhusbesök där huvudpersonen får nålar, katetrar och slangar på och i sig.

Plötsligt svider det i ögonen och hjärtat slår lite fortare och jag fattar inte varför först. Märker inte när det håller på att hända. Men sen fattar jag, att det här fortfarande är jobbigt för mig. Att det som hände den andre september 2013 fortfarande är svårt och tungt. Att jag aldrig tänker på det, fast bevisen är så många hela tiden. Ett stort ärr i spegeln, ingen känsel på insidan av armen i duschen efter träningen, det lilla lilla ärret på halsen efter slangarna som nästan bara syns när jag har blivit lite solbränd.

Blir ledsen när jag tänker på att stora delar av 2013 och 2014 bara är som svarta hål i mitt liv. Tittar tillbaka i bloggarkivet och inser att det här är återkommande för mig. Skriver på hösten 2014 att jag måste börja acceptera, känna och inte bara blunda. Om jag ändå kunde lyssna på mig själv ibland.

Skriver den åttonde juli 2014: ”Jag låtsas att det inte har hänt. Men jag kan inte låtsas att den här operationen inte har gjorts. Jag kan inte bortse från att september, oktober, november och december var de mest fruktansvärda månaderna i mitt liv. I synnerhet september och oktober. Men ändå så gör jag det.”

Skriver den andre september 2014: ”Jag är kvar på samma ställe och trampar utan att komma någon vart. Jag hade lovat mig själv att inte låta det påverka mig negativt, att lära mig acceptera det som hände och det jag kände då. Men ändå så vrider sig magen i små krampaktiga rörelser och jag gråter så mycket när jag tror att jag är redo för att bläddra i bloggarkivet men inser att jag verkligen inte är det.”

Och ändå är de där. Tårarna på en buss i juli 2017.

En reaktion på ”

Kommentera

