Om en frustration

För snart två månader sedan var senaste gången jag sprang. Efter löpturen på 16 km fick jag ohyggligt ont i foten. Sjukgymnast misstänkte stressfraktur men konstaterade en överansträngning i foten. Samt att jag pronerar lätt. Summan av kardemumman blev att jag fick hoppa på kryckor några veckor, inte belasta foten med löpning och annan träning så som HIT. Efter ett par veckor fick jag ett träningsschema av sjukgymnasten med övningar för att stärka upp foten. Sedan dess har jag varvat spinning, den styrka jag kan köra och rehabövningar. Samt promenerat. Fram tills i förrgår har det känts som att det går framåt.

Men sedan. Sedan fick jag ont igen. I foten och upp mot smalbenet. Har jag gått ut för hårt? Tränat för mycket? Skadat foten? Irriterat den? Hur lång tid tar det innan det blir bra? Kan jag träna något alls nu? Tänker på loppet om 58 dagar. Tänker för att min fot ska kunna springa 21 km måste den börja övas nu. Öva på att springa på asfalt, på att springa under en längre tid. Men framförallt att öva på att klara av belastning. Med mindre än två månader kvar till loppet känns det svårt för foten att kunna öva upp sig, speciellt nu när det blivit sämre igen.

Det här gör mig så frustrerad och det är en frustration jag tidigare inte minns att jag känt av. Jag vill liksom kliva ur min egen kropp. Försöker minnas hur jag kände efter ryggoperationen som inte ens är på en nivå i närheten av hur det är nu. Då kunde jag inte gå själv. Kunde inte röra mig och kunde inte öppna en skruvkork på en flaska för jag var så svag. Då var det ett annat utgångsläge.

Försöker minnas det när jag känner den här frustrationen. Att allt har varit tiotusenmiljonersmiljaders gånger sämre men min kropp grejade det ändå. Den grejar fan allt.

Kommentera

