Lite om träning

Processed with VSCO with b5 preset

Jag hade ju en period där jag på ett sätt inte hade en helt okomplicerad relation till träning och det är något som jag ägnar ett par tankar åt då och då. Det är inte träningen i sig som gjorde vår relation lite knepig, utan det var ångesten. Som jag hanterade genom träning. Ni vet när man inte har kontroll över någonting, har flyttat till ett land där man inte talar svenska längre till exempel och en ångest som är så överväldigande att det känns som att någon sitter på ens bröstkorg. Då är det lätt att försöka kontrollera det lilla man kan kontrollera genom att springa bort ångesten. Ja ni ser.

Men jag är en person som älskar träning. Och det är nog just därför jag tänker på det där då och då. För att jag idag, inte alls har en komplicerad relation till träningen. Den är snarare starkare och bättre än vad den någonsin varit tror jag. Men jag får vara lite försiktig ibland. Akta mig för gamla destruktiva mönster. Till exempel var jag lite orolig över att anmäla mig till halvmaran. Inte för att jag inte tror att jag inte kommer klara det. Utan snarare tvärt om. Att jag skulle börja sätta onödigt stor press på mig själv. Välja bort och lägga till. Lite rädd att det skulle sätta igång gamla hjärnspöken.

Men jag insåg en sak när jag funderade på detta. Och det är det inte skulle vara något problem. För att jag och träningen är bästa vänner. Vi är på samma sida. Vi älskar varandra väldigt väldigt mycket. Ångesten är inte där och förstör längre och jag och träningen är så grundtrygga i vår relation att det skulle vara svårt för ångesten att börja förstöra igen. Ibland pickar den förstås på, som den gör hos alla människor ibland, men då får man vara tydlig och säga ifrån. Och då håller den sig borta.

Anteckning från i tisdags ”att spara i minnet (och i hjärtat): eufori i kroppen efter dagens träningspass som var grisjobbigt och skitkul och som slutade med att alla high fiveade varandra med svettiga händer och sa”fan vad grymt jobbat” till varandra”

 

Kommentera

