Att förbruka 4,5 jordklot per person

Under middagen häromdagen pratade jag och Arvid om det här med miljön. Vi gör det ofta då vi båda är mycket intresserade och speciellt nu när Arvids kurs behandlar miljöfrågor. Arvid berättade att varje svensk förbrukar 4,5 jordklot var.

Varje svensk, alltså nästan 10 miljoner människor, förbrukar 4,5 jordklot var.

4,5 jordklot. Var.

Det är mycket. Det är definitivt för mycket med tanke på att det bara finns ett jordklot. Som dessutom ska räcka till resten av världen.

Någonstans visste jag ju om det här. Men nu var det någonting som hände i mig. Den vanliga känslan av besvikelse byttes ut mot panik och hopplöshet. Jag frågade om det berodde på utsläpp och köttproduktion och sådär, ni vet sånt som man matas av varje dag. För vi i Sverige är ju ändå medvetna? Vi har ju kommit långt? Vi kör ju elbilar, handlar ekologisk frukt och svenskt kött?

Arvid berättade för mig att utsläpp och köttproduktion självklart är en stor del, men att den största delen är att vi i Sverige har så hög standard. 

Vi köper nya ljuslyktor för att piffa till vardagsrummet lite, köper nya kläder för att vi vill ha något nytt till festen på lördag, fast hela garderoben egentligen är full av kläder. Vi köper ännu ett mobilskal för att kunna ha det när vi är på humör för att ha ett färgglatt skal fast vi har fyra, fem stycken. Vi köper nya tv-apparater för att den vi har är för liten eller för att den inte kan visa HD-kvalité. Vi köper en ny iPhone så fort det kommit ut en ny ut på marknaden eller när abonnemanget går ut, fast den vi har fungerar felfritt. Vi köper nya träningskläder för att bli lite mer motiverade till att träna.

Vi har så jäkla mycket grejer vi inte behöver och vi fortsätter att köpa grejer vi inte behöver. Detta bidrar till att du, jag och alla andra i Sverige förbrukar 4,5 jordklot var. Det är helt enkelt sinnessjukt. Det finns ett jordklot och det ska vi dela med strax över 7 miljarder andra människor. Därför håller det inte att vi i Sverige förbrukar 4,5 jordklot var.

Helt plötsligt känns allt det jag tänkt köpa och allt det jag önskar mig i julklapp helt onödigt.

 

 

Kommentera

