Lista om 2015

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Hu ja, en massa saker. Bland annat: börja plugga på universitet, köpt en lägenhet och en bil, haft ett heltidsjobb på en tidning, tatuerat mig, tagit jägarexamen och skjutit min första bock, varit på Gotland, blivit sjukskriven.
Hur har ditt 2015 varit?
Förra året skrev jag såhär: ”Det har varit lite som en bergochdalbana. Det har varit prestationsångest i skolan och glädjehopp på studentflak, träningsångest och träningsglädje, framtidsångest och framtidslängtan. Men det har också varit otroligt spännande, utmanande, läskigt och sjukt kul. Svårt att sammanfatta 365 dagar:” Och jag måste väl svara nästan samma sak i år (undantagsvis studentflaket då). Första halvan av året var extremt svart, deppig och tung. Men efter augusti/september började jag äntligen äntligen må bättre på riktigt så jag måste svara samma sak i år: som en bergochdalbana.
Tror du att år 2015 kommer blir bättre?
Jag hoppas ju att det kommer bli bättre då jag förhoppningsvis kommer må bra hela året och inte bara i 3,5 månader.
Vilka datum från 2015 kommer du aldrig glömma?
Hela Österrike veckan där jag bondade med Sara, dagen då jag och Amanda tatuerade oss tillsammans, dagen jag blev sjukskriven på riktigt, veckan i Stockholm med Adina och Josefin, Gotland med Arvid, dagen då jag sköt min första bock, min första dag på universitetet, dagen då Arvid och jag fick nycklarna till vår egna lägenhet, TRC-konserten med Janni b.la.
Vad är din största framgång 2015?
Min största framgång måste helt klart vara att jag tog mig ur en ätstörning, en depression och en utbrändhet (som iofs fortfarande har sina spår). Men att jag liksom började må bra igen. Och att jag klarade första terminen på universitetet fast jag var livrädd över att falla tillbaka i stress och ångest igen. Plus att jag under hela hösten har lyckats att hålla min träning på en bra psykisk nivå. Är SÅ imponerad av mig själv ändå!
Har du mått bättre/sämre jämfört med tidigare år?
Så sorgligt att skriva detta, men sämre.
Bästa köpet?
Lägenheten, min jaktutrustning, mina skidor och bilen.
Vad spenderade du mest pengar på?
Flytten till Kalmar med lägenhet och allt, samt jaktutrustningen.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mina faaaaaaantastiska vänner som stått ut med mig. Min fina familj. Att börja plugga på universitetet. Att jag fick spendera hela min sommar på Älö.
Vilka länder besökte du?
Österrike. Tror aldrig att jag bara har varit i ett enda land på ett helt år? Fast har dock rest otroligt mycket i Sverige i år.
Vem har du umgåtts med mest?
Arvid. Janni och Fanny.
Bästa minnet från 2015?
Bland annat den morgonen jag vaknade upp och insåg att jag under typ tre veckor vaknat upp utan ångest en enda gång. Det var fint. Sen de dagarna jag skrev i en punkt ovan.
Vilka artister/band såg du live 2015?
The royal concept, Modest mouse, Death Cab for Cutie, Torsson, Lars Winnerbäck, Kent, Maskinen och en hel del massa mer på Bråvalla.
Vad önskar du att du gjort mer?
Deppigt att behöva skriva det här i år igen men leva mer i nuet.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat, pressat mig själv sönder och samman i löparspåret, mått dåligt och haft ångest.
Vad fick dig att må bra?
Att spendera en hel sommar på Älö, att umgås så mycket med farmor, att plugga i Kalmar och alla jaktdagar i skogen.
Bästa materiella saken?
Mina böcker och min hagelbössa!
De bästa nya människorna du lärt känna?
Janni, Fanny och Sara.
Vad vill du säga till dig själv inför 2016:
Stressa mindre, lev mer, planera mindre och njut mer.  Njut av att vara precis där du är och var stolt över dig själv.

Kommentera

