”det har bara dragit mig ner över kanten istället” // någon slags psykiskt utmattning

Vaknar upp efter en natt med 10 timmars sömn men är fortfarande inte det minsta utvilad. Att helt plötsligt bli arg och börja gråta utan någon som helst anledning. Att känna alldeles för mycket eller helt plötsligt ingenting alls. Att vara orkeslös och energilös. Att sitta i väntrummet på sjukhuset som jag gjort så många gånger den här sommaren. Med ett normalt CRP och läkarnas tusen frågor och blodprov. Med samma svar varje gång.

Till en början var det en virusinfektion men efter nio veckor hade jag ett normalt CRP vilket tyder på att jag är frisk. Hur kommer det sig då att jag ständigt är trött, utmattad och överkänslig?

Mina föräldrar sa att de trodde att jag lider av någon slags psykisk utmattning. Men varför skulle jag göra det? Var det enda jag kunde tänka på då. Det händer ju inte bara sådär.

Från att gå från att vara totalt hjälplös, ett litet paket som måste flyttas runt av andra personer till att prestera på toppnivå i skolan som om jag inte alls hade varit borta en termin från skolan har påverkat mig mycket mer än vad jag någonsin skulle kunna tro. Men jag trodde ju att ju fortare jag var tillbaka, ju mer jag hann med och ju fler ämnen jag höjde mig i skulle hjälpa mig tillbaka på banan igen. Men det har bara dragit mig ner över kanten istället. Och just då, när man är mitt uppe i livet och har fyra fem grejer nerskrivet i almanackan varje dag som man måste hinna med. Då är det inte så lätt att se det där.

Jag har, som ni vet, mått mycket dåligt över att jag inte har kunnat tillåta mig själv att bearbeta det hela. Att jag har levt som en robot och stängt av alla tankar och känslor. Men jag är ingen maskin, jag kan uppenbarligen inte gå på som att allt är normalt. Min kropp har försökt säga till mig i elva veckor nu att jag måste börja tänka.

Gör.det.då.elin.

IMG_4010

Kommentera

