”men du har ju redan sett håkan tusen gånger förut”

Det finns få saker som är så unika som kärleken till en artist för mig. Det är svårt att sätta ord på sina känslor för någon man inte känner men som har hjälpt en upp på banan så många gånger, haft de rätta orden när det behövts, som får en att gråta av lycka i publikvimlet och gråta stilla tårar när hela hjärtat exploderar när Nu kan du få mig så lätt spelas.

En artist som följt en genom hela hela ens liv. Som sjuåring dansandes framför tv:n när Kom igen Lena spelades, som nioåring som klistrade upp affischer vid skrivbordet, som fjortonåring då det känns som hjärtat gått i tusen bitar och aldrig skulle bli helt igen sjungandes till Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din, som femtonåring då jag var högt uppe bland molnen med ett helare hjärta än någonsin, och som artonåring då jag inte riktigt visste vem jag var när hela min tillvaro förändrats. Och alla dessa år emellan.

Det är svårt för någon som inte har den relationen till en artist att förstå varför man reser tvärs över Sverige för att få stå där i publiken och hoppa/skrika/gråta av lycka för att man känner så mycket. Det kanske är svårt att förstå att en artist betyder så mycket att det gör ont i hjärtat av kärlek och stolthet när han vinner ännu ett pris. Det är svårt att förstå varför man är skakig av lycka när man träffar artisten och kanske svårt att förstå varför man gråter när man har fått ett brev hem av artisten. Men för mig är det där alldeles logiskt.

Håkan, du är så mycket mer än en artist för mig. Tack för alla dessa år och för alla kommande år som väntar. På lördag ses vi igen ♥

Hkan

Kommentera

