Här är jag, jag är bra.

Min fantastiska vän Victoria (http://victoriaeidergren.blogg.se/) har gjort något genialiskt. Nämligen det här:

”I Sverige får man inte vara bra. man får inte vara bättre än någon annan. man får inte vara speciell och man får absolut inte tycka att man är något utav det själv. 
 
så många gånger har jag velat vara som alla andra, velat se ut som alla andra. så många gånger har jag fått komplex för alla möjliga saker bara för att de ser annorlunda ut. ”
Meningen är att skriva upp saker man inte är nöjd med och inse att de gör en till den man är.
Alla har vi saker vi kanske inte är så nöjda med, stora som små. Förr var jag missnöjd över att jag var kort, liten till växten och saker där omkring. Jag har inte varit missnöjd över speciellt mycket annat än det, men de senaste åren har det jag tyckt varit fel på mig,  varit min skolios.
Det har fått mig att känna mig fel och extremt annorlunda. Skulle jag placera mig i något fack? Som sjuk? Eller vad? Jag ville inte placera mig i ett fack. Jag ville va som alla andra. Jag lärde mig aldrig att riktigt vänja mig vid skoliosen och även om det inte syntes på mig utifrån, så har dessa år delvis varit förjävliga angående det. Svårt med självbilden och ovissheten om framtiden.Jag skämdes över att vara annorlunda pga. av skoliosen. Ville inte visa mig svag och ville helst inte prata om det.
Efter att ha tagit igenom mig det smärtsammaste och jobbigaste jag någonsin varit med om så är jag fortfarande inte helt av med skoliosen även om den är betydligt mindre. Men jag har nu insett att det är en del av mig och att jag aldrig blir av med det. Att ärren är en del av mig. Att allt svart i höstas har fått mig att bli den jag är idag. Trots att jag ibland känt att jag inte vill vakna igen, så står jag här, starkare än någonsin.
Och jag ska aldrig någonsin skämmas för mina ärr eller skruvarna i ryggen (eller någonting annat heller för den delen). För de räddade mitt liv och de är en del av mig.
Jag är jag och jag är så jävla bra.
img_5014
2 reaktioner på ”Här är jag, jag är bra.

Kommentera

