hell is empty and all the devils are here

Ibland eller rätt ofta nu för tiden får jag panik när jag tänker på vilken värld vi lever i. Jag tänker efter och letar i huvudet på platser där jag kan slippa nynazister och högerextremister på gatorna, föroreningar i haven och miljöförstöring i övrigt, svält, misär och barn som knappt kan överleva dagen, våldtäktsmän som frias, människor som plågas, bebisar som blir chippade, djur som blir utrotningshotade, krig.
Men kommer på att det inte finns några ställen på jorden som jag kan fly till för att slippa det. För vi är mitt i det. Hela världen, samhället och vi. Men ändå är det så många som inte gör någonting åt någonting. Låter världen sakta men säkert förstöras. Många lever i en ”jag”bubbla där största problemet är att batteriet på telefonen kommer dö och man inte hinner uppdatera twitter. Visst hade det varit bra om det var så? Att det var det största problemet i hela världen?

MEN nu är det inte det och jag får panik på att många är så inskränkta att de inte tänker längre än näsan räcker. Vi kan ändra och vi kan förbättra. För vilka ska annars göra det om inte vi? Tänk på vad det är för värld ni vill att vi, era barn och barnbarn ska leva i. Inte är det en där man knappt kan gå ut för alla föroreningar och där lika människovärde inte prioriteras? Försök att göra det du kan, så slipper vi alla flytta till månen.

Kommentera

