En månad sedan operationen

Idag är det den andre oktober, alltså en månad sedan jag opererades för skolios.
Spontant känner jag att det har gått jättefort, samtidigt som det har varit den längsta månaden i hela mitt liv.

Just nu är jag lika lång som jag var innan operationen, men efter en tid när min sekundärkrök rätas ut blir jag några cm längre.

Just nu håller mitt operationssår och dränagehålet på att läka ihop och när det är helt läkt behöver jag inte ha de stora förbanden längre utan får tejpa ärret och hålet. Det ska jag göra i ett år. Det är för att skydda ärret mot nötning, sol och smuts.

Nu är min hållning sisådär och min axel lutar fortfarande mycket framåt men ju mer jag orkar röra på mig blir det troligtvis bättre med båda delarna. När jag börjar kunna röra på mig hoppas jag att musklerna som de har skärt av kommer vakna till liv igen och hitta tillbaka till deras ursprungliga utseende och styrka. Resten av musklerna i kroppen tappar jag mer och mer och jag orkar knappt skruva upp en kork. Jag kommer fortsätta att tappa muskler men jag längtar tills jag får bygga upp dom igen!

Jag har fortfarande ingen känsel i bröstet, underarmen och ner på magen.
Men jag försöker att röra så mycket vi de ställena så nerverna hittar tillbaka.

Nu är den största kampen nedtrappningen av morfinet och smärtan jag känner. Den här månaden har varit blandad, mycket ups och framförallt mycket downs. Men ju mer tiden går desto fler ups blir det!

Kommentera

