Dag två, operationen.

Sköterskorna kom in runt sex för att väcka mig efter en natt men inte allt för mycket sömn. In i duschen och duscha en tredje gång med bakteriedödande medel.
Sedan fick jag ta på mig operationskläderna och ta massa tabletter. Jag var just då inte så jättenervös men lite pirrigt var det kommer jag ihåg.
Sedan blev jag nerkörd till operationssalen. När jag lagt mig kommer jag ihåg att jag tänkte ”antingen får jag panik nu eller så tänker jag att det kommer gå bra” och valde det senare. Jag fick andas in (sövande)luft och helt plötsligt var jag borta.

Operationen går till såhär (i korta drag): de går in på höger framsida och sågar bort ett revben, sedan flyttar de lungan åt sidan, de sågar av musklerna som är i vägen och sedan börjar de med ryggraden. De plockar bort diskarna mellan kotorna och istället för diskarna lägger de in mitt revben (som de har krossat till småbåtar). Sedan sätts det in långa skruvar mellan kotorna. Efter det så flyttar de tillbaka lungan och sedan syr ihop. Min största krök i ryggraden sitter i bröstryggen och då gör de på det här sättet. Innan operationen var min krök i bröstryggen ca 48 grader.
Operationen tog ca 6 timmar.

När jag vaknar ligger jag på uppvaket för barn. Mamma, pappa och Hampus är där. Jag kommer inte ihåg att jag har ont just då utan jag frågar hela tiden efter min läkare för jag vill veta om operationen gick bra. Sedan är det mesta en dimma där ifrån.
Efter ett tag blir jag inkörd till uppvaket kväll, där de gör en lungröntgen på mig. De kör under hårda plattor under madrassen och det var så jäkla smärtsamt så jag inte visste var jag skulle ta vägen vilket resulterade i att jag spydde blod.

Lite senare blir jag inkörd till uppvaket natt där jag ska sova. Där inne upptäcker jag alla slangar och sladdar jag har på mig. Sammanlagt 17 stycken. Där inne börjar jag även känna av smärtan och får inte sova mycket trots att jag fortfarande är (mycket) påverkad av narkosen.

20130912-073615.jpg
Det här är bara ena sidan av mig.

4 reaktioner på ”Dag två, operationen.

  1. Hej Elin! Halkade visst in på din blogg. Har läst och försökt förstå vad det är du har varit med om. Hemskt låter det, men du är en riktig fighter! Hoppas att iallafall att det bara blir bättre med allt nu efter operationen. Ville bara säga att jag tänker på dig! Kramar

    1. Hej Amanda!
      Vad glad jag blev när jag såg att du skrivit! Ja det har varit ett par tuffa veckor nu men nu går det förhoppningsvis bara framåt!
      Tack så jättemycket, det värmer! Hoppas du har det bra.
      Många kramar!

Kommentera

