Vår lägenhet på Riddaregatan

Annonser

Jag känner mig ur balans. Obalanserad.

Vet vid det här laget att fysisk aktivitet och rörelse är en nyckel i mitt liv för att jag ska må bra. Det är inte konstigt egentligen att jag, efter sex månader med olika skador, känner mig obalanserad. I vanliga fall tränar jag fyra pass i veckan och de övriga tre dagarna är jag aktiv på annat sätt. Nu, inte så många pass på en vecka.

Förra veckan fick jag ett träningsschema av min PT. Löpning två gånger i veckan som sakta men säkert ska ökas och två andra pass som fokuserar mer på styrka. Och efter första veckan enligt schemat drar jag på mig en förkylning. Inte mycket att tjura över, men efter ett halvår när det känns som att kroppen motarbetat mig så vill jag inte ha någon förkylning. Det känns för mycket bara.

Jag har en känsla av att jag bara vill rensa kroppen på skador, bakterier, virus, överansträngningar och allt vad det är. Vara tillbaka där jag trivs som bäst.

Behöver få springa tusen gånger uppför en brant backe, göra en miljon burnes, swinga jättetung kettlebell, springa många många kilometer, så många att jag passerar ett halvmaraton utan att få ont. Kan det snälla bara inte hända snart. Kom igen.

20170911

Måndag igen efter ännu en fin hösthelg. I fredags efter att jag hade orienterat ute i Värsnäs åkte Arvid och jag mot Älö. I helgen har jag gjort precis sånt som jag tycker om: sprungit en runda, ätit kräftor, skrattat ihjäl mig med familjen samt låtit solens första strålar värma mitt ansikte när prick ingen annan är vaken. Saker jag mår bra av helt enkelt. Eftersom det är 110% höstväder ute så passade Arvid och jag på att spela monopol med tända ljus och James Bay i bakgrunden igår innan vi gick och la oss. Så fint.

Den här veckan ser jag fram emot följande:

  1. TRÄNA. Idag känns mina knän lite sisådär med hoppas att det ger med sig under dagen så jag kan få till en bra träningsvecka.
  2. Få några skoluppgifter överstökade.
  3. Träffa Amanda på fredag. Hon ska klippa och byta hårfärg på mig och så ska vi mysa hela fredagskvällen.
  4. Hänga hemma med mamma och pappa på lördag.

20170906

I fredags hade jag en välbehövlig ensamkväll. Jag var totalt slut efter första veckan i skolan så jag tog en promenad, åt halloumisallad och hängde i soffan och drack te, åt mörk choklad och bara va. Precis vad jag behövde. I lördags jobbade jag ett par timmar och sedan tog jag tåget till Vimmerby. Åt kräftor och myste med saknade vänner. I söndags gjorde Arvid och jag prick ingenting. Vi gick i skogen, plockade svamp och tog ett bad. Välbehövlig helg med andra ord.

Idag är jag glad över detta:

  1. Tränade ett pass vid lunch som gick bra med knäna.
  2. Fick mycket gjort på min första examinationsuppgift.
  3. Fint och bra PT-möte med Tommy.
  4. Lagade en god grönkålspasta med chili, vitlök och parmesan.
  5. Hela lägenheten är precis nystädad och fylld med färska örter, ljus, färska snittblommor pga. fotografering inför försäljning. (Vilket i och för sig inte känns superskoj men väljer att bortse ifrån det då detta är en lista över saker jag är glad över).

Annars är jag glad över rätt mycket. Är ute så mycket i skolan, paddlar, promenerar och orienterar. Sånt gör mig glad.
Snart är det helg också. Den ska spenderas på Älö med kräftskiva med min familj. Längt.

20170901

I måndags sågs Fanny och jag och firade in höstterminen 2017 med ett glas bubbel på Kallskänken.

Nu har jag gått första veckan som idrott- och hälsastudent. Och alltså. Jag är hemma.

Så som det känns nu så känns det helt fantastiskt. Bara diskussionen igår: vad är hälsa? Nu är det ju omöjligt att förutspå hur resterande terminer kommer att kännas men med all säkerhet lär det kännas likadant kommande terminer.

När vi istället för att sitta och diskutera, går och pratar med varandra. Och allt vi ska göra framöver. Kan knappt vänta. Det är en sån himla lyx alltså att få känna såhär kring någonting som man gör VARJE dag. Att jag får möjlighet att lära mig allt om något jag tycker är 110% svinkul och intressant.

Så. Varsågod för peppig livsuppdate på utbildningsfronten.

Checklista inför hösten

☂ Promenera i skogen. Och i stadsparken. Och på Svinö.

☂ Plugga på ett café med en kopp te tillsammans med Fanny.

49e1d98624eaa9823b73a2477b4f8702

☂ Klippa och färga håret.

☂ Åka hem till Enkullen och äta frukost framför brasan med frost på marken utanför.

☂ Paddla kanot och ha orientering med ny klass.

☂ Kräftskiva på Älö.

d17b14baf0aa99a748629f54b12ff5aa

☂ Springa (förhoppningsvis) långa rundor på höstlöv.

☂ Laga mat länge på helgerna och dricka ett glas rött tillsammans med personer jag tycker om.

☂ Jaga med höstskogen som kuliss.

2051da50817b28f94a6b256c857e858c

☂ Fixa mysigt inne i lägenheten med massa ljus samt plantera ljung och göra höstfint på balkongen.

☂ Se Milky Chance i november med Jansi.

☂ Önsketänk: åka till England.

e31260fc518760d7c2bda3e4df3ea42b

Bilder från Pinterest.